Učíme se být odpovědní
reg. č. CZ.1.07/1.2.35/01.0006
Období realizace: březen 2012 - únor 2014Logo projektu: Logo ke stažení
Cílem projektu je zlepšit rovné příležitosti dětí MŠ a žáků ZŠ, včetně dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v regionu Mostecka. Rozvinout myšlenku „otevřené mateřské školy“, připravit a realizovat aktivity podporující přechod dětí z MŠ na ZŠ a žáků ze ZŠ na SŠ a podpořit individuální přístup v rámci vzdělávání s důrazem na práci se žáky se SPV.
Cílovou skupinou jsou a) děti a žáci se speciálními vzdělávacími potřebami od 3 let věku (mateřská škola), b) žáci základní školy se speciálními vzdělávacími potřebami a žáci, kteří jsou ohroženi předčasným odchodem ze vzdělávání, c) rodiče dětí a žáků, d) pracovníci škol a školských zařízení a e) vedoucí pracovníci škol a školských zařízení.
Cílové skupiny, uvedené pod body a-b v předkládaném projektovém záměru jsou charakteristické zejména následujícími handicapy a) žijí v prostředí, kde nejsou dlouhodobě dostatečně podporované ke vzdělávání či přípravě na vzdělávání (například z důvodů nedostatečného materiálního zázemí, nevyhovujících bytových podmínek, časové náročnosti dopravy do školy, nezájmu ze strany zákonných zástupců, konfliktů v rodině), b) jejich zákonní zástupci se školou dlouhodobě nespolupracují a je to na újmu oprávněných zájmů žáka, c) žijí v prostředí sociálně vyloučené lokality a d) jsou znevýhodněné při svém vzdělávání z důvodu příslušnosti k etnické nebo národnostní skupině či specifickému sociálnímu prostředí.
Příjemcem podpory je
- Rekvalifikační a informační centrum s.r.o.
- Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Bařtipánová (email)
Partnery v projektu jsou:
- Sportovní soukromá základní škola, s.r.o. v Litvínově (www.sszslitvinov.cz)
- Základní škola Obrnice (www.zsobrnice.cz)
- Mateřská škola Obrnice (www.msobrnice.cz)
Spolupracujícím subjektem je:
- Mateřská škola Litvínov, Gorkého 1614 (http://www.pohodovems.cz/ )
Výstupy projektu budou metodiky (Metodiky vstupního screeningu Speciálních vzdělávacích potřeb dětí MŠ a žáků ZŠ; Metodiky programů pro děti MŠ "My se školy nebojíme", "Hrajeme si s počítačem" a "Maxík"; Metodiky programů pro žáky ZŠ "Interkulturní dílna pro žáky základních škol" a "STUDENT ), které budou rovněž ověřeny v praxi v rámci pilotního ověření, zpracování 12 myšlenkových map pro rozvinutí principu otevřených mateřských škol realizovaných v praxi a následné šíření výstupů projektu mezi odbornou i laickou veřejnost.
Výstupy projektu (metodiky):
- Myšlenkové mapy včetně metodických listů "Z pohádky do pohádky" (12 ks) - pro mateřské školy
- Myšlenkové mapy bez metodických listů (12 ks) - pro mateřské školy
- Myšlenkové mapy zjednodušené bez metodických listů (12 ks) - pro mateřské školy
- Metodika vstupního screeningu speciálních vzdělávacích potřeb dětí MŠ - pro mateřské školy, případně žáky přípravných a 1. tříd ZŠ
- Metodika vstupního screeningu speciálních vzdělávacích potřeb dětí ZŠ - pro základní školy, ideálně pro žáky 2. stupně
- My se školy nebojíme - pro mateřské školy a 1. stupeň základní školy, pro usnadnění přechodu z MŠ na ZŠ
- Hrajeme si s počítačem - pro mateřské školy a 1. stupeň základní školy, seznámení s výukovými programy pro děti
- Maxík - pro mateřské školy a 1. stupeň základní školy, pro eliminaci určitých SVP
- Student - pro základní školy, intenzivní podpora žákům se SVP, zejména těm, u kterých hrozí předčasné ukončení školní docházky a vypadnutí ze systému vzdělávání
- Interkulturní dílny - pro základní školy, ideálně 2. stupeň, podpora žákům se SVP pro eliminaci těchto SVP a usnadnění jejich uplatnění na základní a střední škole a v životě
Aktuální informace:
březen 2012
uskutečnění úvodní schůzky všech partnerů a ustavení Řídící skupiny
duben 2012
připomínkování 1. verze Metodiky vstupního screeningu pro žáky MŠ a ZŠ v rámci jednání Pracovní skupiny 1; jednání finančních manažerů příjemce a partnerů
květen 2012
provedeno výběrové řízení na dodavatele diagnostických služeb dle vytvořené metodiky vstupního screeningu speciálních vzdělávacích potřeb; jednání PS 1
červen - září 2012
probíhaly diagnostické služby vstupního screeningu dětí MŠ a žáků ZŠ. Celkem bylo otestováno 150 dětí a žáků (60 dětí MŠ Obrnice, Gorkého Litvínov a 90 žáků ZŠ Obrnice a SSZŠ Litvínov); do projektu byl doporučen vstup celkem 82 dětem MŠ a žáků ZŠ (oproti předpokládanému počtu 75 dětí a žáků)
říjen 2012
provedeno výběrové řízení na dodavatele myšlenkových map KA02, metodik pro děti MŠ KA03 a metodik pro žáky ZŠ KA04; uskutečnění PS 1 - Metodiky a PS 3 - Myšlenkové mapy
listopad 2012
příprava metodik myšlenkových map, programů Maxík, My se školy nebojíme a Hrajeme si s počítačem pro děti MŠ, programů Interkulturní dílny a Student pro žáky ZŠ; uskutečnění PS 1 - Metodiky a PS 3 - Myšlenkové mapy - připomínkování 1. draftů metodik a návrhů
prosinec 2012
předány dodavatelem metodiky programů pro MŠ (My se školy nebojíme, Hrajeme si s počítačem, Maxík), metodiky programů pro ZŠ (Student, Interkulturní dílny) a 12 myšlenkových map pro posílení principuy otevřené mateřské školy.
leden 2013
začíná pilotní ověření metodik. V lednu začne ověřování metodiky pro MŠ My se školy nebojíme a připravuje se nastavení pilotního ověření dalších metodik pro MŠ i ZŠ.
únor 2013
probíhá pilotní ověření metodiky pro MŠ - My se školy nebojíme, jak v Litvínově tak i v Obrnicích. Probíhá pilotní ověření myšlenkových map v MŠ v Litvínově i v Obrnicích.
březen 2013
bude pokračovat pilotní ověření metodik a principu otevřené MŠ
duben - červen 2013
probíhá pilotní ověřování programů pro ZŠ - Student a Interkulturní dílny a pilotní ověřování vytvořených myšlenkových map
červenec - srpen 2013
vyhodnocování dosud realizovaných pilotních aktivit a úpravy metodik
září 2013
pokračuje pilotní ověřování metodik pro ZŠ - Student a Interkulturní dílny a aktivity dle myšlenkových map na zapojených MŠ
říjen 2013
začalo pilotní ověřování metodik do děti MŠ Maxík a Hrajeme si s počítačem, pokračuje pilotní ověřování metodik pro ZŠ - Student a Interkulturní dílny a aktivity dle myšlenkových map na zapojených MŠ
listopad 2013
pokračuje pilotní ověřování metodik pro ZŠ - Student a Interkulturní dílny a aktivity dle myšlenkových map na zapojených MŠ
prosinec 2013
pokračuje pilotní ověřování metodik pro ZŠ - Student a Interkulturní dílny a aktivity dle myšlenkových map na zapojených MŠ, začínají se připravovat workshopy pro mateřské a základní školy
leden 2014
dochází k vyhodnocování pilotního ověření metodik pro MŠ i ZŠ, včetně myšlenkových map, dle zpětné vazby probíhá úprava metodik; byly stanoveny termíny pracovních workshopů - 18.2., 25.2. a 27.2. (pozvánka a přihláška ke stažení)
únor 2014
uskutečnily se 3 pracovní workshopy na které se dostavilo více než 40 učitelů a učitel, speciálních pedagogů z mateřských škol, základních škol i pedagogicko-psychologické poradny; pokračuje vyhodnocování a úprava metodik, finální tisk a distribuce metodik partnerům a zájemcům; ukončení projektu
V případě zájmu o metodiky (metodiky vstupního screeningu speciálních vzdělávacích potřeb dětí MŠ a žáků ZŠ, Myšlenkové mapy, Maxík, My se školy nebojíme, Hrajeme si s počítačem, Student a Interkulturní dílny) nás neváhejte kontaktovat! (viz kontaktní informace výše)
Tento projekt je financován z prostředků Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky