Sociálně aktivizační služba Most
SAS – Sociálně aktivizační služba Most
Sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi dle §65 zákona č. 108/2006 Sb. o sociálních službách; název zařízení SAS – Sociálně aktivizační služba Most
Poslání služby
Posláním Sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi je poskytovat podporu a pomoc rodinám s dětmi, které se ocitly v nepříznivé sociální situaci, s cílem posílit jejich schopnosti zvládat tuto situaci vlastními silami, předcházet sociálnímu vyloučení a zajistit zdravý vývoj dětí v přirozeném rodinném prostředí.
Služba zahrnuje:
- Podporu rodičovských kompetencí – vést rodiče k odpovědnému a samostatnému zvládání výchovy a péče o děti.
- Pomoc při řešení problémů – jako jsou nezaměstnanost, špatné bytové podmínky, zadlužení, sociální izolace apod.
- Zajištění ochrany práv a potřeb dětí – aby děti mohly vyrůstat v bezpečném a podnětném prostředí.
- Zprostředkování kontaktu s institucemi – pomoc při komunikaci s úřady, školami, zdravotnickými zařízeními atd.
- Podporu samostatnosti rodiny – aktivovat rodinu ke zvládání situace vlastními silami
Cíle služby
Cílem služby je pomoc a podpora rodiny s dětmi ohrožené sociálním vyloučením tak, aby dokázaly řešit svou situaci samostatně, zlepšily své životní podmínky a mohly naplňovat potřeby dětí v přirozeném rodinném prostředí a upevnění přirozených sociálních vazeb.
Služba usiluje o posílení samostatnosti rodiny a zajištění péče o děti v jejich přirozeném prostředí a podpora rodiny tak, aby zvládaly své životní situace vlastními silami, bez dlouhodobé závislosti na sociální pomoci.
Služba je poskytována bezplatně.
Pro koho je služba určena
Cílovou skupinu tvoří rodiny s dětmi, které řeší mnoho závažných problémů - výchovu a péči o dítě, finanční situaci, bytovou situaci, vztahy v rodině, problémy při odloučení rodičů apod.
Příklady pomoci rodinám
Paní Petře byla na základě předběžného opatření svěřena roční vnučka do péče na základě šetření OSPOD, kdy bylo zjištěno, že matka dítěte není schopna zajistit stabilní a bezpečné prostředí, v péči opakovaně selhala a dítěti nedokázala zajistit jeho základní potřeby, dítě jevilo známky zanedbávání.
Ve službě SAS byly paní Petře vysvětleny formy pěstounské péče, byla jí poskytnuta pomoc při vyřízení příspěvků souvisejících s pěstounskou péčí a byly jí poskytnuty informace o nárocích ze systému státní sociální podpory.
Dále paní Petře byla nabídnuta praktická podpora, což obnášela pomoc při výběru pediatra, zajištění preventivní prohlídky a očkování, byla nabídnuta pomoc při zprostředkování potravinové a materiální pomoci, což obnášelo zajištění základní výbavy pro dítě. Byla také nabídnuta edukace v oblasti vývoje batolete, v nastavení režimu dne, jídelníčku a hygieny.
Paní Petra byla podpořena, vyslechnuta, byla jí nabídnuta možnost využití bezplatné psychologické či právní poradny, kterou zprostředkovává sociálně aktivizační poradna v místě poskytovatele.
Maminka se třemi dětmi, které byla ukončena nájemní smlouva, se ocitla v tíživé životní situaci, když přišla o bydlení. V bytě mohla zůstat po dobu nezbytně nutnou.
Kontaktovala pracovnici služby pro rodiny s dětmi (SAS) s prosbou o pomoc při zajištění bydlení. Matce byl poskytnut doprovod do azylového domu pro matky s dětmi, vyplnila příslušné formuláře a zajistila si lékařskou prohlídku, čímž byla zapsána do pořadníku.
Dále s pracovnicí SAS oslovila MěÚ a jeho sociální odbor jako zájemce o prostupné bydlení, z důvodu dluhu vůči městu toto nebylo umožněno. Následovalo kontaktování pronajímatelů bytů a oslovení bytových družstev. Za pomoci pracovnice byl nalezen vhodný byt a protože maminka neměla dostatečné finanční prostředky na úhradu kauce, bylo navrhnuto sepsat smlouvu o smlouvě budoucí. Vznikla možnost o proplacení kauce po oslovení nadace. Matka využila právní konzultace ohledně nájemní smlouvy.
Po podpisu nájemní smlouvy byla mamince nabídnuta možnost využití materiální a potravinové pomoci, byla oslovena nábytková banka na vybavení bytu. Maminka byla poučena o podání žádostí o dávky státní sociální podpory a dávek hmotné nouze.
Maminka bydlí s dětmi v novém a vybaveném bytě a nyní spolupracuje se službou na udržení bydlení.
Podmínky přijetí a ukončení služby
Službu může využít osoba, která spadá do cílové skupiny.
Služba je poskytována na základě písemné dohody.
Službu lze kdykoli ukončit na žádost klienta nebo při opakovaném porušování pravidel služby.
Stížnosti
Klient má právo podat stížnost na průběh nebo způsob poskytování služby. Stížnost lze podat osobně, písemně, anonymně – prostřednictvím schránky v místě provozovny služby nebo na e-mail vedoucí služby.
Ochrana osobních údajů
Veškeré osobní údaje klientů jsou zpracovávány v souladu s nařízením GDPR a interními pravidly organizace.
Místo poskytování služby SAS – sociálně aktivizační služba Most:
Adresa Poskytovatele:
Báňská 287, 434 01 Most
Provozovna Most:
Báňská 287, 434 01 Most
Kontakt: Bc. Petra Müllerová, tel: 733 535 216 , e-mail: mullerova@ric-most.cz
Provozovna Litvínov:
Smetanova 483, 436 01 Litvínov
Kontakt: Denisa Vokáčová Oplerová, DiS., tel: 730 871 082, e-mail: vokacova@ric-most.cz
Doba poskytování služby:
Provozní doba ambulantní
pondělí 8:00 – 10:00
úterý 7:00 – 10:00
středa 7:00 – 10:00
čtvrtek 7:00 – 10:00
Provozní doba terénní
pondělí 11:00 – 16:00
úterý 10:00 – 15:00
středa 10:00 – 15:00
čtvrtek 10:00 – 15:00
pátek 7:00 – 15:00