Sociálně aktivizační poradna Most
Sociálně aktivizační poradna Most
SAP – Sociálně aktivizační poradna Most
(dle § 37 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách – odborné sociální poradenství)
Poslání služby
Posláním poradny je poskytnout podporu a pomoc osobám v nepříznivé životní či sociální situaci při hledání řešení jejich problémů prostřednictvím odborného sociálního poradenství.
Služba zahrnuje:
- Podpora klientů v samostatnosti a orientaci v sociálním systému
- Poskytování informací o právech a povinnostech v různých oblastech, např. bydlení, zaměstnání, sociální zabezpečení
- Podpora při řešení dluhů, finančních problémů, získání či udržení bydlení
- Poskytování bezplatné právní konzultace
- Podpora při řešení krizových situací jako jsou rodinné či osobní problémy
- Pomoc při jednání a komunikaci s úřady
- Zprostředkování navazujících služeb
Cíle služby
Cílem služby je posílit schopnost klienta orientovat se ve svých právech a povinnostech, aby postupně dokázal řešit své problémy sám, případně s využitím dalších dostupných služeb a institucí a zlepšit tak jejich celkovou životní situaci a předcházet sociálnímu vyloučení.
Služba je poskytována bezplatně.
Pro koho je služba určena
Cílovou skupinu tvoří osoby nad 16 let věku, které se ocitly v sociálně tíživé životní situaci nebo krizi a mají zájem řešit svou situaci.
Příklady pomoci rodinám
Klient byl v evidenci ÚP, pobíral dávky SSP + HN, bydlel na ubytovně a za pomoci poradny si hledal zaměstnání. Jeho situace byla celkem stabilní do doby, než došlo k vystěhování z ubytovny z důvodu sporu a velkého výskytu štěnic v místnosti klienta. Klient se téměř ze dne na den ocitl bez bydlení a kontaktoval poradnu.
Poradna klientovi zajistila ubytování v azylovém domě v Oseku. AD byl kontaktován a byl zajištěn termín k sociálnímu šetření v AD a termín nástupu. Klient byl na pohovor pracovnicí doprovozen, byl domluven termín nástupu. Dále byl klient doprovozen k lékaři k potvrzení bezinfekčnosti. Klient si vzal své věci a byl odvezen do AD, kde zatím stále bydlí a spolupracuje se sociální pracovnicí AD, která se mu snaží pomoci při zajištění nového bydlení.
Klientka (drogově závislá) se dostavila do poradny s tím, že je v evidenci ÚP, ale nepobírá žádné dávky a bydlí v nevyhovujícím prostředí zahradního domku, kde je i její bývalý partner a mají spory.
Ještě ten den, kdy navštívila poradnu prvně, byla doprovozena k HN, VZP a na Město Litvínov, kde bylo zajištěno přespání v noclehárně a úhrada nocležného. Klientce byly dávky HN přiznány. Dále bylo zjištěno, že klientka dluží na výživném na své dvě děti, které jsou v péči její sestry a na klientku bylo podáno trestní oznámení pro neplacení výživného, a to již druhé trestní oznámení. První trest nyní absolvuje u TS. Klientce byla zprostředkována právní konzultace a byly sepsány návrhy na snížení výživného, pomoc s podáním návrhů. Proběhl soud, klientce soud vyhověl a klientka nyní z dávek HN platí výživné a i částečnou úhradu dluhu, kdy poradna klientce pomohla i při komunikaci s pracovnicí úřadu – náhradní výživné i pracovnicí PMS, kam klientka pravidelně dochází. První trest VPP splnila u TS Litvínov a druhý bude nyní absolvovat. Byla jí nabídnuta pomoc při zajištění bydlení, ale klientka se nakonec sama rozhodla setrvat v zahradním domku, kdy se přítel odstěhoval a jí to tam vyhovuje. Je ráda, že se její situace alespoň částečně stabilizovala, může platit výživné a nehrozí nástup trestu do vězení. Po absolvování VPP si chce najít zaměstnání.
Klientka se dostavila do poradny v tíživé životní situaci po nedávném úmrtí manžela. Klientka je ve špatném psychickém stavu a má obavy z budoucnosti. Klientce byla poskytnuta psychická podpora, byl jí vysvětlen postup, při zařizování úkonů spojených s úmrtím manžela a poskytnuty informace k udržení finanční stability. Dále jí byly poskytnuty informace k nároku a žádosti o vdovský důchod, včetně délky vyplácení a možného prodloužení výplaty. Společně s klientkou byly dány dohromady doklady potřebné k žádosti a nabídnut doprovod na OSSZ, který klientka s vděčností přijala. Klientka spolupracuje s poradnou i nadále, jsou jí poskytovány především informace, protože dříve zařizoval vše manžel a klientka se postupně za podpory pracovnice poradny orientuje v různých životních situacích.
Podmínky přijetí a ukončení služby
Službu může využít osoba, která spadá do cílové skupiny.
Služba je poskytována na základě ústní nebo písemné dohody. Službu lze poskytnout i anonymně.
Službu lze kdykoli ukončit na žádost klienta nebo při opakovaném porušování pravidel služby.
Stížnosti
Klient má právo podat stížnost na průběh nebo způsob poskytování služby. Stížnost lze podat osobně, písemně, anonymně – prostřednictvím schránky v místě provozovny služby nebo na e-mail vedoucí služby.
Ochrana osobních údajů
Veškeré osobní údaje klientů jsou zpracovávány v souladu s nařízením GDPR a interními pravidly organizace.
Místo poskytování služby SAP – sociálně aktivizační poradna Most:
Adresa Poskytovatele:
Báňská 287, 434 01 Most
Provozovna Most:
Báňská 287, 434 01 Most
Kontakt: Tereza Kosmová, tel: 734 851 124, e-mail: poradnamost@ric-most.cz
Provozovna Litvínov:
Smetanova 483, 436 01 Litvínov
Kontakt: PhDr. Miroslava Musilová, tel: 734 314 683, e-mail: poradnasap@seznam.cz
Doba poskytování služby:
Provozní doba ambulantní
pondělí 9:00 – 15:00
úterý 08:00 – 16:00
středa 10:00 – 16:00
čtvrtek 08:00 – 16:00
pátek 07:00 – 9:00
Provozní doba terénní
pondělí 15:00 – 17:00
úterý
středa 8:00 – 10:00
čtvrtek
pátek 9:00 – 15:00



